marți, 31 iulie 2012

La stana

By In bucatarie la Sidy   Posted at  15:12   Preparate din carne de miel 14 comments

Toata lumea a gustat casul de oaie, dar prea putini au ajuns sa vada, cu ochii lor, cum arata cu adevarat, aceste locuri, dupa care se dau in vant, turistii straini.
La stana poti sa vezi cum se prepara produsele din lapte de oaie. Acestea fiind preparate la fel cum se preparau cu generatii in urma. Cand privesti tot procedeul, care nu consuma nici energie electrica, nici gaze, simti ca esti foarte aproape de natura, ca te contopesti cu ea. Acest lucru iti da o stare de liniste si pace, pe care rar o mai intalnim in zilele noastre.
Eu am norocul sa pot vizita destul de des o astfel de stana, a cumnatului meu, la Vermes, judetul Bistrita-Nasaud.
Ciobanii de aici, traiesc ca acum o suta de ani, si pentru ei, viata, are un alt rost.



Indiferent de starea vremii ,ciobanii stau sub o copertina.In spatele copertinei (strungii) un oier impinge pe rand oile ,ca sa treaca prin deschizaturile inguste, de unde ajung in fata celor care le mulg.




Fara sa vreau am fotografiat exact caprele care erau amestecate cu oile....
Laptele care a fost muls ,dupa ce este strecurat prin tifon ,se toarna in ceaunul mare care este acum pe foc ,unde ramane vreo 15 minute. Apoi se pune in el cheag . Ceaunul se ia de pe foc si ramane acoperit, neagitat timp de vreo 15 minute , sa se odihneasca.


Apoi incepe adunarea branzei intr-un invelis de tifon .
Produsul obtinut este stors, apoi este framantat ,  este din nou adunat in tifon si pus la zvantat, undeva de o barna.Sta acolo pina se usuca bine si astfel obtinem casul de oaie.




Jîntiţa se obtine prin fierberea zerului ramas dupa obtinerea casului, care apoi "se aduna", se strange si se face urda ; se pune si ea la stors in tifon.


 In urma scurgerii iese tot un fel de zer, dar de altă consistenţă, mult mai gras. Aceea este jintuiala adevarata. Are un gust specific, nu se acreşte atat de tare ca şi zerul, poate fi păstrată mult timp în frigider.  Se foloseşte la balmoş, adevaratul balmos care se mananca doar la stana..
Am facut si eu cu juntuiala adusa de la stana. Dar despre asta vi-am povestit aici:
http://sidyskitchen.blogspot.ro/2010/05/balmos-de-la-el-de-acasa.html

aici vedeti un filmulet de pe You tube, cum se face balmosul....
http://www.youtube.com/watch?v=lH58w71dNTA

Iar casul de oaie dupa ce sta cateva zile la zvantat arata cam asa


Listele cu doritorii de o asemenea bunatate sunt deja facute, asteapta doar sa coborim noi casul de la stana.
Din pacare arsita care era in zona aparjolit totul in cale si bietele animale de abia mai au ce manca.Bineinteles ca si productia de lapte a scazut.....
Ca urmare a temperaturilor ridicate şi a deficitului mare de apă din sol, au secat si fantanile. Atat cele din camp cat si cele din sate....asa ca bietele oi primesc apa cu ratia, adusa cu tractorul de te miri de unde..
Asa arse arata pasunile. Doar padurile sunt verzi dar oile nu au voie acolo, nici macar la umbra....


Balmos nu am facut acum la stana, pentru ca am facut alta data dar.....am facut un miel (de vreo 12 kg,) cu legume si fiert in vin.Sa va spun ca nu am mancat niciodata pina acum asa o bunatate ??? Ca au mancat incluziv cei ce nu mananca carne de miel, pentru ca nu avea deloc nici gust dar nici miros de miel ???
Prima data s-a transat mielul, in bucati potrivite:


Apoi am curatat vreo 8 cepe sanatoase, 5 morcovi, 4 ardei grasi si le-am taiat pe toate marunt, Am mai curatat o caciulie cu usturoi proaspat pe care l-am taiat marunt , alaturi de un manunchi mare de patrunjel verde.
Intr-un ceaun mare am pus 700 ml ulei si doua linguri zdravene cu untura, apoi am presarat ceapa taiata solzisori.Ceaunul statea pe pamant, inca nu era pus la foc.



Peste ceapa am asezat bucatile de carne, morcovii, ardeii si usturoiul.Am asezonat cu sare, piper si boia si deasupra s-a presarat de la inceput, tot patrunjelul verde.

2,5 l de vin alb au facut ca mielul sa nu moara de cald sau sa se arda in ceaun.De abia acum s-a pus ceaunul la foc si nu s-a amestecat in el pina la sfarsit cand carnea era bine facuta, am mai adaugat vreo 200 ml apa , am mai fiert carnea 10 minute si gata bunatatea delicioasa.
In timpul in care se bea cate un pahar cu bere rece( tinuta intr-un butoi cu azot si apa, la rece) , am facut o salata cu rosii, castraveti si ceapa.
Deja cascada era la gurile noastre asa ca in momentul in care ne-am asezat la masa, s-a lasat linistea....



Savurati !

Multumesc pentru vizita dvs

"Daca va place preparatul meu sau poate nu, va rog sa va scrieti impresiile, putin mai jos
View all posts by: Sidy's Kitchen

14 comentarii:

  1. Exceptionala postare!!!!
    Doamne ce-mi place, parca ma vedeam cand eram micuta!!
    Vreau si eu acolo!!!!E superb!
    La mancarea aia grozava la ceaun nici nu vreau sa ma gandesc ,as lesina de pofta...
    Pup cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred si eu ca s-a lasat liniste la asemenea bunatati si peisaje si o bere rece ............. Super articol ,mi-a placut mult .

    RăspundețiȘtergere
  3. O bunatate Sidy! Noroc ca nu sunt pofticioasa, ca as fi lesinat citind!

    RăspundețiȘtergere
  4. Frumos ai povestit,dar cu mielul,m-ai dat gata!!!
    ce sa fac eu acum daca mi-e pofta de miel(hi,hi)???astept pana la pastele viitor!!
    dar i-a spune,ti-ai adus branza da capra???
    este cea mai buna,cea mai sanatoasa,mai ales pentru noi"bunicutele"!!!
    pup si o zi buna!!

    RăspundețiȘtergere
  5. Mi-a lasat gura apa,citind.
    Noi,aici,gatim f.des carnea de miel,dar,niciodata,la ceaun.
    Si povestirea e minunata,Sidy!
    Mi-e mila de bietele animale,fara iarba,apa........

    RăspundețiȘtergere
  6. Cat de frumos este acolo si ce mult mi-as dori si eu o astfel de experienta.Am fost si eu o singura data la stana si tot in Bistrita -Nasaud,dar asta se imtampla cu multi ani in urma.
    Ma bucur ca ati petrecut asa de bine si de frumos.
    Pup si imbratisez cu mare drag!

    RăspundețiȘtergere
  7. Foarte frumos la stana! Jîntiţa este urda, cum se spune in alte parti?..Mancarea cred ca a fost delicioasa!

    RăspundețiȘtergere
  8. Nu Diana draga, nu sunt acelasi lucru !!!
    Jintita este ca un lapte batut dar mult mai gros iar urda e mai tare ca si branza de vaca....

    RăspundețiȘtergere
  9. que entrada interesante. Es un gusto conocer otras culturas, otras construmbres. Muy curiosa la elaboración del queso.

    RăspundețiȘtergere
  10. Doamne Sidy ce fain a fost acolo,dar mancarea de miel cred ca a fost grozava

    RăspundețiȘtergere
  11. Sant convinsa ca ai avut o vacanta minunata si datorita locului, meleagurilor si traditiilor noastre stramosesti, atat de frumoase ! sigur ti-ai incarcat bateriile :)
    Foarte frumos ! sa va fie de bine !
    Pup cu drag.

    RăspundețiȘtergere
  12. Daca aia este iarba parjolita Sidy, ... dupa ce vad postarea asta, inspectorii de la protectia consumatorului vor poposi si ei acolo. si va fi parjolit totul - de parca nu de sute de ani noi asa am preparat toate bunatatile astea ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da ..iarba e parjolita ! Dar de soare, de arsita si temperaturi +40 de grade, fara strop de ploaie ...

      Ștergere

Tipariti reteta

Back to top ↑
Connect with Us

Gateste Sanatos

Gateste Sanatos

RO

© 2013 In Bucatarie La Sidy. WP Mythemeshop Converted by Bloggertheme9
Blogger templates. Proudly Powered by Blogger.